Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat digitaalisten palveluntarjoajien panostavan erityisesti televisiomainontaan. Joissakin maissa TV-mainosaikaan eniten sijoittavat tahot ovat online-yrityksiä.

The Global TV Group on Euroopassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja Etelä-Amerikassa toimiva TV-medioiden ja niiden agentuurien epävirallinen ryhmittymä, jonka yhteisenä tarkoituksena on TV-mainonnan edistäminen. Maailman televisiopäivän kunniaksi, TH Global TV Group julkisti raportin, jonka mukaan TV on kaikista mainosmedioista vaikuttavin. Tutkimuksen mukaan digitaaliset palveluntarjoajat, kuten Amazon, Zalando, Netflix, Expedia ja Airbnb, sijoittavat erityisesti televisioon kasvattaakseen imagoaan, mainettaan ja myyntiään. Sijoitustrendit osoittavat läheisen yhteyden TV:n ja netin välillä, sillä katsojilla on käytössä tv-vastaanottimen lisäksi nettipalveluilla varustettuja laitteita, joiden kautta he voivat välittömästi reagoida TV-mainontaan.

The Global TV Groupin teettämä tutkimus The Global TV Deck sisältää kahdestakymmenestäneljästä maasta kerätyt tiedot TV-mainonnasta, ja raportti pyrkii vastaamaan mainostajien tarpeisiin tarjoamalla luotettavaa dataa sekä tuoreimpia näkemyksiä alan trendeistä. The Global TV Deckiin voit tutustua tästä.

Saksa

Kolmen vuoden aikana (2015-2017) Airbnb’n mainonta tv:ssä on kasvanut 44 %. Expedia ja Amazon ovat investoineet TV-mainontaan peräti 65 % enemmän kuin aikaisempina vuosina.

Alankomaat
Verkkokauppayritysten mainonta TV:ssä on kasvanut 26 % vuoden 2015 ja 2017 välillä, ja nämä yritykset ovat nyt neljänneksi suurimpia tv-mainostajia. Vuonna 2017 kaksisataa verkkokauppayritystä investoi 300 miljoonaa euroa TV-mainontaan. Suurin mainostaja oli Trivago, joka mainosti 25 miljoonalla eurolla.

Iso-Britannia
Verkkokauppayritykset, kuten Amazon, Trivago, Google ja Purple Bricks mainostivat TV:ssä yhteensä 682 miljoonalla punnalla vuonna 2017. Epävakaan markkinatilanteen synnyttämistä budjettileikkauksista huolimatta, verkkokauppayritykset jatkoivat investoimista TV-mainontaan ja niistä tuli vuoden 2016 suurimmat TV-mainostajat.

Yhdysvallat

Vuonna 2017 digitaaliset palveluntarjoajat, kuten Amazon, Expedia, Wayfair & eBay, sijoittivat yli 5,9 miljardia dollaria TV-mainontaan, mikä tarkoittaa 10 % kasvua vuodesta 2016. Näiden yritysten joukossa on 50 “direct-disruptor” -yritystä, kuten Gwynnie Bee, Peloton & Leesa, jotka ovat vasta aloittaneet ostaa TV-mainosaikaa, mutta sijoittavat jo nyt 1,3 miljardia dollaria vuosittain.

Vic Walia – Global Marketing VP, Expedia Group:
”TV on meille erittäin toimiva mainosmuoto. Se on media, johon sijoitamme merkittävän osan brändimme mainosrahoista.”

Katty Roberfroid – Director General, egta:
”TV tekee virtuaalisesta todellisempaa. TV-mainonta luo suuria vaikutuksia välittömästi. Se myös auttaa menestyviä ja luotettavia brändejä kasvamaan pitkällä tähtäimellä. Online-yrityksillä ei ole juuri lainkaan fyysistä läsnäoloa, sen vuoksi TV:n kyky vaikuttaa kuluttajien tunteisiin on näille yrityksille elintärkeää.”

Sean Cunningham – President and CEO, Video Advertising Bureau:
”Olemme tutkineet digitaalisten palveluntarjoajien toimintaa vuodesta 2014 lähtien ja todenneet, että ne yritykset, jotka ovat luottaneet TV-mainontaan jo yrityksen alkuvaiheissa, ovat hyötyneet tästä mainosmuodosta eniten. Digitaaliset brändit, jotka sijoittavat TV-mainosaikaan ovat saaneet positiivisia tuloksia nettisivujen liikenteen sekä liikevaihdon kasvussa. TV on se mainosmedia, joihin tuloshakuiset yritykset luottavat, kun he haluavat mainostaa isosti.”

Lähde: The Global TV Group, lehdistötiedote, 4.6.2018